vrijdag 31 oktober 2014

Ruimte ~ De gelukvinder


De ruimte waarin het verhaal zich afspeelt verandert in de loop van het verhaal. In dit verhaal is er geen bepaalde ruimte. Het verhaal speelt zich eerst af in Nederland. Hamayun woont in Nederland met zijn familie maar wanneer hij terug gaat denken aan zijn vlucht naar Nederland veranderd de ruimte. Vroeger leefde Hamayun in Afghanistan. Eerst woonde Hamayun in Mazar-e-Sharif maar dan is hij verhuisd naar Kabul. Door de Taliban hebben Hamayun en zijn familie besloten te vluchten. Ze zijn gevlucht naar Nederland. Maar voor dat ze in Nederland waren hebben ze een hele reis moeten maken. De ruimte verandert vaak omdat hij telkens van plaats veranderd voordat hij in Nederland aankomt. Hij reist doorheen heel wat landen en komt in veel verschillende plaatsen terecht om zich te verstoppen.
De Belangrijkste landen zijn Nederland en Aghanistan want daar draait het hele verhaal om.

Afghanistan is belangrijk omdat het door de aanwezigheid van de Taliban in Afganistan is dat Hamayun en zijn familie gevlucht zijn. Daardoor is Afghanistan een symbolische ruimte.

Nederland is ook belangrijk in het verhaal omdat het de plek is waar Hamayun en zijn familie terecht zijn gekomen, maar toch is Nederland een functionele ruimte. Nederland is een functionele ruimte omdat Hamayun en zijn familie ook naar een ander land hadden kunnen vluchten.

216 woorden

4 opmerkingen:

  1. Aangezien ik nog nooit in Afganistan ben geweest, had ik weinig voorkennis over dat land. Maar de auteur kon de ruimte altijd duidelijk voorstellen. Hij beschreef het niet letterlijk maar hij kon het makkelijk verwerken in het verhaal. ~Mathilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verhaal heeft een hele tijd plaats gevonden in Afghanistan. Dat vond ik persoonlijk heel leerrijk omdat de cultuur en de gewoonten van het land goed werden uitgelegd. Dankzij het boek weet ik nu hoe de Taliban op de mensen inwerken. ~Delphine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De ruimte in het verhaal veranderde telkens en dat was leuk. Het was goed om eens te zien hoe het eigenlijk is om te vluchten. Ik wist niet dat het zoveel tijd, geld en moeite kostte. Dat heeft het verhaal van Hamayun en zijn familie me doen inzien. ~Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De ruimte waar het verhaal zich afspeelt verandert steeds en dat vond ik soms wel vervelend. Want als Hamayun en zijn familie op een nieuwe plek verblijft, dan begin ik me te hechten aan de omgeving en aan hun vrienden en dan plotseling gaan ze weer weg. Daarna begin ik me weer te hechten en dan gaan ze weer weg, het gebeurt steeds opnieuw en opnieuw. ~Hanae

    BeantwoordenVerwijderen